coaching

coaching

מספר טלפון

04-6935062

מאמרים לפי נושאים

הנחיית קבוצות דור -4 (קבוצות התייחסותיות תודעתיות), שיטה וכלים תודעתיים ליצירת זרימה קונפלואנטית מתמירה

בשנים האחרונות הנחיית הקבוצות עוברת תהליך שניתן לכנותו "קפיצת מדרגה". לא עוד קבוצות דינמיות מעייפות ומתסכלות, אלא עבודה טרנספורמטיבית חווייתית בעלת תפיסות אקזיסצנטליסטיות המתמקדות בחוויות רוחניות על גבול המיסטיקה.  אנשים נוהרים לסדנאות אילו כאשר הצפייה שלהם בעיקר לחוות התייחסויות של האחרים לנבדלותם.

ניתן לומר כי  הנחיית הקבוצות עברה 4 שלבי התפתחות:

הנחיית קבוצות דור  1- השגת תוצאה. ריפוי, מיומנויות וכו'. ההתייחסות  למטרה בלבד .

הנחיית קבוצות דור 2- השגת תוצאה כלשהי תוך התייחסות גם למטרה וגם לאדם ככלי ל השגת המטרה (טביסטוק, הקבוצה הגדולה, קבוצות דינמיות- ביון, פוקס)

הנחיית קבוצות דור 3- הנחייה ופיתוח הוויות ואיכויות אקזיסצנטיליסטיות  בכאן ועכשיו ואז גם יושגו המטרות. בקבוצות אלה  התייחסות למטרה אך הדגש על האדם.  (קבוצות גשטאלט, – פרלס, צינקר, תרפיה באומנויות, בבליותרפיה, דרמה תרפיה, תיאטרון Play back)

הנחיית קבוצות דור 4- קבוצות התפתחות אישית בהן הדגש הוא על התייחסות הוליסטית לאדם כמכלול של הוויות כולל הוויות רוחניות (קבוצות גופנפש, SE, הקומי, קבוצות שמניות )

מבחינה מוחית כאשר בוחנים את הדור הרביעי מבחינים שמרבית העבודה מתרכזת בעבודה המפעילה את מוח ימין בה ההתייחסות מובילה לתהליכי זרימה עם האחרים וזרימה עם העצמי Self))  של האדם.

חוויית עבודה עם ההמיספרה הימינית היא חווית הזרימה עם היקום היא חוויה של חיבור של העצמי למשהו חסר גבולות אך יודע.  מאפשרת לנו גם לקבל תודעתית מידע מרבדים רוחניים סמויים. מידע קדמוני המונח שם מקדמה דנא.

הקבוצה משמשת "נשמה רחבה" מורחבת אשר ההתייחסות הבינאישית בה מעוררת את הקליטה והרחבת התודעה הקבוצתית והאישית.

הקבוצה משמשת מגרש משחקים בו חוויית ההתייחסות פותחת מצבי תחושה של ריכוז והתמקדות  תודעתית בעצמי בעשייה מסויימת שמסבה הנאה לאדם.

חוויה זו מתוארת בספרות הפסיכולוגית כחוויית "זרימה"

תאוריית הזרימה-Flow:

בתיאוריית הזרימה המפורסמת של Mihaly Csikszentmihalyi, שפותחה בסוף שנות ה-80 של המאה שעברה. הוא מתאר את מצב הזרימה כתחושה של ריכוז והתמקדות בעשייה מסוימת שמסבה הנאה מרובה לאדם החש אותה.

הפסיכולוג צ'יקסנטמיהאי (Mihaly Csikszentmihalyi) מתאר זרימה היא מצב מנטלי של עשייה, בו אדם שקוע כולו בעשייה ומרגיש ממוקד ואנרגטי. זהו מצב שבו אנו חשים שתודעתנו והחוויה מאוחדים לישות אחת. דוגמאות לחוויות זרימה הן חוויות כמו קריאת ספר, משחק, או שיחה שאנו שקועים וממוקדים בהן ושום דבר לא מסיח את דעתנו. לדוגמה, אנו עסוקים בשיחה מרתקת בהנחיית הקבוצה  וממוקדים בה לחלוטין, לא נישמע אם מישהו יקרא בשמנו. הפוקוס של תודעתנו מצטמצם ומתמזג לתוך הפעילות עצמה.

אם נבחן את גלי המוח במצב זה נראה כי המוח עבד על תדרי אלפא. תדרים נמוכים יחסית. במצבים אלה בעיקר ההמיספרה הימינית של המוח והמוח הלא מודע פועל ומגוייס להפקת תוצאות מרשימות. תוצאות שיכולות להיות ממושגות בהמשך על ידי ההמיספרה השמאלית. המוח מפריש אנדרופינים וחומרים המשרים תחושות של עונג צרוף ו"זרימה".

מסימני הזרימה בקבוצה תודעתית התייחסותית הם:

ü    הגמשת התודעה- ההתייחסות מאפשרת תודעה גמישה פתוחה לקבל מידע מהקבוצה ומרובד גבוה יותר המחובר לידע אחד.

ü    נוצר מרחב בינאישי פוטנציאלי קונפלואנטי שמשמעותו זרימה, אחדות הידע ועליה לרמה של הוויה רוחנית פתוחה ומאפשר קבלת תשובות, התפתחות וצמיחה.

ü    ככל שעולים במפלס הרבדים כל חברי הקבוצה נכנסים להוויה תודעתית משותפת של זרימה ללא גבולות (קונפלואנטיות).

ü    בתהליכי זרימה קונפלואנטים  אין פיצול, יש תחושת קלות, חברי הקבוצה במרחב אחד, קל להתחבר. ההתייחסות לאחר מומרת בתודעה אחת. רק הגוף שונה.

ü    ניתן לומר כי נשמה היא רסיס מתוך אותה אחדות של זרימה יחדיו (קונפלואנטיות), לכן כשעולים לתדר גבוה, יש תחושה של מוכרות וחיבור.

ü    מה שמאפיין עבודה זו הוא: טבעיות, חיבור בין החברים לקבוצה. כולם מסתובבים במרחב פוטנציאלי קונפלואנטי אחד.

כאשר נצר מרחב פוטנציאלי קונפלואנטי, פעולת ההתייחסות בקבוצה  נעשית מתוך עניין, מעורבות ומוטיבציה פנימית החברים  מתפקדים  בצורה המיטבית ביותר. יתרה מזאת- חברי קבוצה שיחוו  את חוויית הזרימה ירצו לחזור על חוויה זו ולאתגר את עצמם  שוב ושוב. באופן זה הוא מורחבת היכולת הרגשית והקוגניטיבית. לכן, בקבוצות דור 4 ראוי לשלב חוויות התייחסות  שמעניקות ללומד תחושת זרימה. ניתן לעשות זה באמצעות שיטות הנחייה מגוונות, שימוש בעזרי הנחייה מאתגרים, עיסוק בנושאים שונים מכיוונים חדשים וכמובן באמצעות משחקים.

הנחות יסוד:

אנו מקושרים להוויה זורמת אין סופית

מטרת הווייתו של האדם היא לזרום עם היקום. בדומה לתדר רחב הקולט לתוכו תדרים נוספים, כאשר התודעה גמישה היא פתוחה לקבל ולקלוט עוד חוויות, לזרום עם הקבוצה ובאמצעותה לזרום עם עצמנו.   התחושה היא של "באנו לכאן לצורך התפתחות אישית; זרימה עם מצבי החיים והאתגרים העומדים בפנינו ועיבודם בקבוצה הם התפאורה לתסריט שלנו. זרז להתפתחות. יש חוכמה סמויה שאם נרשה ונהיה פתוחים לקבלה ולשמר אותה, נעבור שינוי הווייתי מפתח המקפיץ את התפתחותנו מדרגה.

בעת זרימה הווית האדם היא גדולה עשרות מונים מעשייתו בעולם

בהנחיית קבוצות התייחסותית ותודעתית קיימת קפיצת מדרגה בהתייחסות לעולם. הפעלת מוח ימין ותהליכי זרימה נחווים כקשר להוויה יקומית רחבה וגדולה. קיימת תחושה של קפיצת מדרגה בהתייחסות לעולם וליקום.                                     

תפקיד מנחה הקבוצה המשרה זרימה הוא:

ü    להגמיש התודעה;

ü    לאמן את התדר  לעלות למרחב היודע. הלא דחוס;

ü    ליצור  מרחב פוטנציאלי קונפלואנטי המאפשר זרימה.

ü    לתת  כלים לחברי הקבוצה  להדהד ולגלות בעצמם מה עולה בהקשר לחייהם;

ü    לאפשר שחרור דפוסים ישנים- אוטומטיים

ü    ליצור  אינטגרציה של תפיסות וכלים שכולם מכוונים לזרימה והגמשת התודעה והתפתחות

ü    לסייע לחברי הקבוצה לעלות  מדרגות לתודעה גבוהה יותר שם יש הבנה והתפתחות.

ü    המנחה הוא "סנגור" של הנשמה.

כלים להשראת זרימה הם:

  •    חקירה מוקירה
  •    כלים אנרגטיים
  •    NLP
  •    עבודה גופנית
  •    עבודה עם דימויים
  •    דימיון מודרך
  •    התמקדות (פוקוסינג)
  •     משפטי הצהרה
  •     מרחב שאלה המוקיר
  •     רוחניות

דוגמאות למרחב השאלה:

ü    איזה מרחב ואנרגיה יאפשרו לחברי הקבוצה לפגוש את היעוד האישי שלהם?

ü    מה עלי לתרום לקבוצה בכדי שנתעלה ונחווה את קסם הביחד?

ü    אילו הרפתקאות מופלאות צפויות לי בקבוצה, כאלו שיעמיקו ויעשירו את תודעתי?

ü    מה ההוויה שלי רוצות לזכור?

כישורי הליבה של מנחה הקבוצה התייחסותיות תודעתיות

  •    להיות בעולם של ידיעה- אפשור- הוויה- קבלה- קליטה בעת הנחיית הקבוצה.
  •    להוות גשר לקבוצה ממרחב של חשיבה ורגשות למרחב פוטנציאלי קונפלואנטי  של ידיעה, אפשור, קבלה
  •   להקשיב בהקשבה שהופכת להיות מרחב טוטאלי  מכיל, נוכח וקולט הבונה זרימה.
  •   לאפשר מסגרת לשיטוט במרחב מטפיזי של זרימה
  •    לאפשר פעילות גלי אלפא[1]– מדיטציה, דרך כלים אינטגרטיביים
  •     תודעת המנחה מאפשרת מרחב ריפוי ויצירת התמרה
  •     נוכחות המשתתפים טוטלית בכאן ועכשיו= Mindfulness, שמשמעותו זרימה.

סיכום

הנחיית קבוצות התייחסותית תודעתית היא:

ü     הזמנה של אנשים לעולם של זרימה שמשמעותה ידיעה- אפשור- קליטה- הוויה וקבלה;

ü     יצירת מפגש אנושי במרחב פוטנצילי  קונפלואנטי שמשמעותו זרימה תודעתית משותפת;

ü    הזמנה לעלות במדרגות התודעה למקום רוחני  יודע, פתוח, ומאפשר, שם נמצאות תשובות הממוקדות בהתפתחות אישית, משם משתחררת אנרגיה לפעולה;

ü  קבוצה בה המנחה מגמיש את התודעה,  תוך שחרור אמונות ישנות ויצירת מרחב מאפשר פרספקטיבת על.

 

 

 

 


[1] גלי מוח המאפיינים רגיעה ומדיטציה

 

 

 

סגנונות אימון כבסיס לאימון קונפלואנטי

סגנונות אימון כבסיס לאימון קונפלואנטי

משחק ומציאות- הצד הרגשי של הוראת המדעים

רצ"ב מאמר המתאר את חשיבות החיבור הרגשי, דווקא בהוראת המדעים. המאמר פורסם ב"אאוריקה"  מס' 20 (2005) והוא מתאים לכל מי שמעוניין לחבר בין רגש וקוגניציה בתהליכי הוראה/למידה.

 הקישור באתר מט"ר

אומנות ההקשבה

"להקשיב באמת יודעים מעטים שבמעטים" (מיכאל אנדה, מומו). יש דרגות של הקשבה ויש איכויות שונות של הקשבה. מדריך אישי של מנהל חדש נדרש לשכלל את מיומנות ואמנות ההקשבה שלו, על מנת ליצור את המרחב הפוטנציאלי ללמידה ולצמיחה של המנהל החדש.

קישור למאמר באתר אבני ראשה

חשיבות האימון לשינוי הרגלי אורחות החיים לסוכרתיים

אולי אתם מכירים מקרוב או מרחוק, חברים או בני משפחה ואולי קרה לכם  שקיבלתם טלפון מרופא המשפחה שסיפר לכם שבדיקות הדם דורשות התערבות. לפעמים העידו  על רמת סוכר גבוהה בדם, פרופיל שומנים גבוה, לחץ דם… כל אותם המקרים שדורשים  מאיתנו שינוי התנהגותי בהרגלי האכילה, התאמת תזונה מתאימה ונכונה למצב והתחלת  עיסוק בפעילות גופנית.  כמה קשה לנו לעשות  את השינוי  הקטן להתחיל בפעילות גופנית ,  ואפילו רק מהסיבה כי זה בריא יותר, נכון יותר, משפיע טוב על המצב רוח של כל אחד  מאיתנו . הדבר הקטן או הגדול הזה דורש מאיתנו התכוונות ואנרגיה רבה לצאת לפעולה.  מה קורה לאדם סוכרתי שיציאה לפעילות גופנית ושינוי בהרגלי האכילה הינו בגדר  חובה " ? להמשך קריאה

מעגל הלמידה- בניית שיעור מעורר מוטיבציה של תלמידים

המאמר עוסק בגישת מעגל הלמידה, המתבססת על פסיכולוגיית הגשטאלט. מעגל הלמידה הנו דרך לבניית שיעורים מגייסי אנרגיה של לומדים המתבססים על התנסות וזרימה.

מעגל הלמידה- כיצד מגייסים אנרגיה של לומדים ללמידה

על המבחן המעצב ודרכי העברתו

המבחן המעצב הינה כלי הערכה בעל אופי מאבחן. מבנה הבחינה ודרכי העברתה משמעותיים ביותר למורה וללומדים. המאמר עוסק בבניית המבחן ובדרכי העברתו בכתה.

המבחן ככלי הערכה מעצב

גישת המיקוד בפיתרון (Solution Focus)

גישת המיקוד בפתרון היא מתודולוגיה המאפשרת למאמן/מנהל (1) להוביל תהליך שנועד לזהות סוגיה הדורשת התמודדות, (2) להתמקד בפתרון, (3) לתכנן את המהלך האסטרטגי כדי להשיגו. הגישה דוחה תפיסות המתבססות על אבחון בעיה, חקירתה והסקת מסקנות. היא מכוונת את המנהל לתכנון אסטרטגי ולבחירת פתרון אופטימלי, על-פי מטרות הארגון, מצבו העכשווי ומגמות הסביבה שבה הוא פועל.

לחץ כאן בכדי להכיר את הגישה

 

מבוא לתקשורת אמפטית המקדמת אימון קונפלואנטי

מבוא

רבות מדובר על אפקטיביות אימון. נראה, כי כדי להשיג אפקטיביות באימון יש צורך ביחסי מאמן-מתאמן, המתבססים על תקשורת אמפטית. תקשורת אמפטית מהווה את אחד מעמודי התווך של תפקוד אפקטיבי בעבודה ובחיים. המודל "תקשורת אמפטית" מתבסס על תפיסה שפותחה על ידי ד"ר מרשל רוזנברג בארה"ב (2005).

מהי תקשורת אמפטית?

זוהי דרך תקשורת, שמשמעותה זיהוי האני אצל האחר. בתקשורת זו קיים תהליך של השתקפות או מצב, שבו אדם מדמיין את הרגשות שהשולח חווה בכל הקשור למאורע או למצב הנתון. רמה עמוקה זו של תקשורת מנסה לזהות, לקרוא ובמידה מסוימת אף לחוות את רגשותיו של השולח. אמפטיה מאפשרת למתקשרים לעבור מנבדלותם, ולו רק לרגע, ולחוות פגישה אמיתית. לחוויה זו כוח ריפוי ניכר.

משפטים המאפיינים תקשורת אמפטית הינם למשל: "אני מבין/ה שאת/ה מרגיש/ה…" ; "זה סביר בעיני…". מכאן, שהמודל ל"תקשורת אמפטית" מסייע לפרט להבחין בין עובדות לבין פרשנויות, המבוססות על התפיסות ו"תמונות העולם" הייחודיות לו, מסייע להכיר את הצרכים שלו ושל האחר ומסייע למצוא דרכים יצירתיות לתת מענה למכלול הצרכים שלו ושל אחרים. המודל מסייע גם בהבנה טובה יותר של הרגשות וויסותם כדי לנהל תקשורת אפקטיבית .

המודל נותן כלים מעשיים להתמודד עם:

• אבחנה בין עובדות לפרשנויות .

• מודעות לרמת הטעינות הרגשית שבה הפרט מצוי וויסותה .

• ברור הצרכים של הפרט ושל האחר במצב הנתון.

• מענה המתרגם צרכים לבקשות ממוקדות.

• הבנה שתקשורת אפקטיבית צריכה לתת מענה לכל הנ"ל.

הכלי החשוב ביותר המצוי בידי המאמן ליצירת תקשורת אמפטית הוא הנוכחות שלו בעצמו. נוכחות לפי תפיסתנו היא "להיות נוכח", דהיינו, הרחבת העצמי לדרגת שימוש גבוהה ביותר. בשפתנו מדובר באימון קונפלואנטי .  תהליך אימוני, המעורר אצל המתאמן אנרגיה מניעה למימוש של מטרות אישיות או קבוצתיות להמשך קריאה

להיות מאמן קונפלואנטי

משימת של מאמן קונפלואנטי היא לסייע למתאמן לשנות את חייו עבורו מתוכו. השינוי יעשה באמצעות פתיחת מרחב פוטנציאלי המתבסס על דיאלוג "אני-אתה" וממנף אנרגיה. מרחב שביטויו הוא מחויבות מלאה המאמן והמתאמן למטרות ברות המימוש של המתאמן, הפיכתן למשמעותיות עבורו וסנכרון החוויה המשותפת באימון באמצעות תהליך קונפלואנטי שמשמעותו זרימה והתמאה (טרנספורמציה).

 

במהלך האימון הקונפלואנטי יעבור המתאמן את התהליכים הבאים:

O התקדמות לקראת מודעות רבה יותר ביחס לעצמו- גופו, התנהלותו, רגשותיו, סביבתו, דרכי המגע שלו עם אחרים ועוד..

O למידה לראות את חוויותיו כחוויות שלו, ולא להשליכן על הזולת. להמשך קריאה

הצטרפו אלינו בפייסבוק

הצטרפו אלינו בפייסבוק

חדשות

צור קשר




הבלוג של עודד

הבלוג של עודד

הבלוג של רחל

הבלוג של רחל